Sanitation

छावनी परिशद् बकलोह अपने नागरिकों की सुविधा के लिए कूड़ा-कर्कट उठाना, गलियों एवं नालियों की सफाई, सड़कों एवं मुख्य मार्गों, सार्वजनिक षौचालयोें, बाग-बगीचों का निमार्ण एवं रख-रखाव करता है।

शिकायत निवारण:- छावनी परिशद् की सफाई व्यव्स्था के बारे में किसी भी षिकायत का निमार्ण यदि 24 घण्टों में न हो तो स्वास्थ्य पर्यवेक्षक से सम्पर्क किया जा सकता है। यदि दो दिनों तक षिकायत का निर्माण न हो तो सीधा मुख्य अधिषासी अधिकारी से सम्पर्क किया जा सकता है।

छावनी परिशद् नागरिकों के कत्र्तव्य:-
1. सभी नागरिकों का कत्र्तव्य है कि अपने क्षेत्र की सफाई का स्वयं ध्यान रखें। किसी भी प्रकार का कूड़ा-कर्कट छावनी परिशद् द्वारा उपलब्ध करवाए गए कूड़ादानों के अतिरिक्त इधर-उधर न फेंके।

2. सभी नागरिकों का परम कत्र्तव्य है कि वे खूले स्थानों में मल एवं मूत्र का त्याग कदापि न करें। इस कार्य हेतु सार्वजनिक षैचालयों एवं मूत्रालयों का उपयोग सुनिष्चित करें।

3. सभी नागरिकों को चाहिए कि वे अपने पालतू जानवरों को सड़कों एवं गलियों में खुला न छोड़ें।

4. सभी नागरिकों को चाहिए कि वे भवन निमार्ण में उपयोग होने वाला समान गलियों, सड़कों एवं सार्वजनिक स्थानों पर इस तरह न रखें कि जिसमें अन्य नागरिकों को असुविधा हो।

5. सभी नागरिकों का परम कत्र्तव्य है कि वे किसी भी प्रकार का सामान सड़कों एवं गलियोें में इस प्रकार न रखें कि आने जाने वालों को किसी भी प्रकार की असुविधा हो।

6. छावनी परिशद् की अनुमति के बिना कोई भी नागरिक किसी भी प्रकार की व्यवसायिक गतिविधि न करे।

7. छावनी परिशद् के नागरिक किसी भी प्रकार के प्लास्टिक के लिफाफे एवं अन्य सामान का इस्तेमाल न करें।

8. सभी नागरिकों का परम कत्र्तव्य है कि वे खूलें में पड़े कूड़े-कर्कट के बारे में छावनी परिशद् को सूचित करें। यदि किसी भी मृत जानवर का षरीर कहीं भी पर पड़ा मिले तो इसके बारे में तुरन्त छावनी परिशद् को सूचित करे।

Bakloh Cantonment Board is overall responsible for Sanitation of Cantonment Area such as garbage lifting, waste disposal, cleaning of drains, public roads, group latrines and maintenance of parks and gardens.

Incharge Of The Department
Male Health Supervisor, Cantonment Board.

Complaints
Complaint regarding non-sweeping/cleaning of streets/roads and regarding non collection/removal of garbage will be attended to on the day.

Grievances Redressal Mechanism
In the case the complaint is not attended to within 24 hours of the registration of the complaint, the male health supervisor may be approached. If the problem persists beyond two days, the CEO may be approached directly.

Citizens Responsibility

  • The citizen should not throw garbage or waste anywhere in the Cantonment except in the dust-bins/receptacles specially provided for throwing of garbage.
  • The citizen should not urinate or defecate on streets/roads/open places.
  • Citizens should not allow their animals to let loose on the roads or streets.
  • Citizens should not deposit any building materials on the roads or streets or any public place.
  • Citizens should not place anything on roads/streets that obstructs public from enjoying the full benefit of the road/street.
  • Citizen should not hawk or expose for sale in any place any article what so ever without the permission of Cantonment Board.
  • The citizen should not use the plastic and other non biodegradable material as far as possible.
  • Citizen should not allow the exit from their premises, water from any sink, drain urinal or latrine.
  • Citizen should inform the Cantonment Board if they find any unattended garbage, wastes, corpses of animals etc.